Succesverhalen van scholen die via Europese aanbestedingen hun energiekosten hebben verlaagd

Steeds meer scholen in Europa slagen erin om hun energiekosten te verlagen door gebruik te maken van Europese aanbestedingen. Door strategisch en slim in te kopen, weten deze scholen niet alleen te besparen op kosten, maar ook hun duurzaamheid te vergroten en een positief voorbeeld te stellen voor hun leerlingen en de gemeenschap. In dit blog delen we enkele inspirerende succesverhalen van scholen die via Europese aanbestedingen hun energiekosten hebben verlaagd en duurzame veranderingen hebben doorgevoerd.

1. De basisschool die volledig overstapte op zonne-energie

Een basisschool in Duitsland besloot in 2018 om hun energievoorziening te verduurzamen door over te stappen op zonne-energie. Via een Europese aanbesteding koos de school een leverancier die zonnepanelen kon installeren en tegelijkertijd onderhouds- en monitoringdiensten aanbood. Dankzij deze investering kan de school inmiddels 80% van haar energie zelf opwekken, wat heeft geleid tot een jaarlijkse besparing van duizenden euro’s op energiekosten.

Wat maakte dit project succesvol?
De school stelde duidelijke duurzaamheidscriteria op in hun aanbestedingsdocumenten en koos een leverancier met ervaring in zonne-energieprojecten voor scholen. Door een prestatiecontract af te sluiten, wordt een deel van de kosten gedekt door de jaarlijkse energiebesparing, wat de financiële last verder verlichtte. Dit project heeft niet alleen financiële voordelen opgeleverd, maar is ook een praktische les in duurzaamheid voor de leerlingen.

2. Het consortium van scholen dat collectief aanbesteedde

In Nederland sloegen enkele kleine middelbare scholen de handen ineen om via een gezamenlijke Europese aanbesteding een betere deal te krijgen voor hun energievoorziening. Door hun energiebehoeften te bundelen, wisten de scholen een grotere onderhandelingspositie te creëren en betere voorwaarden te bedingen. Ze kozen voor een leverancier die niet alleen groene stroom aanbiedt, maar ook een energiemanagementsysteem levert waarmee scholen hun verbruik kunnen monitoren en aanpassen.

Wat maakte dit project succesvol?
De samenwerking tussen de scholen was de sleutel tot succes. Door als collectief op te treden, konden ze profiteren van schaalvoordelen en kregen ze toegang tot energieoplossingen die voor individuele scholen onbetaalbaar zouden zijn. Het energiemanagementsysteem geeft de scholen ook inzicht in hun verbruik, waardoor ze verdere besparingen kunnen realiseren door energieverspilling te verminderen.

3. De school die bespaarde met een hybride verwarmingssysteem

Een school in Frankrijk, die worstelde met hoge stookkosten, gebruikte een Europese aanbesteding om een hybride verwarmingssysteem te installeren. Dit systeem combineert een warmtepomp met een traditionele gasketel, wat zorgt voor een efficiënter energiegebruik. De warmtepomp levert het grootste deel van de verwarming, terwijl de gasketel alleen op zeer koude dagen wordt gebruikt. Hierdoor kon de school haar gasverbruik met meer dan 50% verminderen.

Wat maakte dit project succesvol?
Door slim te investeren in een hybride systeem kon de school de voordelen van hernieuwbare energie combineren met de betrouwbaarheid van traditionele verwarming. De aanbesteding stelde de school in staat om een leverancier te selecteren die ervaring had met hybride systemen, wat zorgde voor een naadloze installatie en ingebruikname. Deze aanpak heeft geleid tot significante kostenbesparingen en een aanzienlijke vermindering van de CO₂-uitstoot.

4. De scholengemeenschap die koos voor energie uit biomassa

Een scholengemeenschap in Zweden besloot in 2020 om via een Europese aanbesteding over te stappen op een biomassaketel voor hun verwarming. Deze ketel maakt gebruik van lokaal geproduceerde houtpellets, wat een duurzame en goedkope brandstofoptie bleek te zijn. De overstap naar biomassa heeft niet alleen de energiekosten verlaagd, maar ook bijgedragen aan de lokale economie door samen te werken met een regionale pelletproducent.

Wat maakte dit project succesvol?
De scholengemeenschap koos bewust voor een energiebron die zowel duurzaam als lokaal beschikbaar was. Door samen te werken met een regionale leverancier konden ze de kosten laag houden en de CO₂-uitstoot van hun verwarming aanzienlijk verminderen. Het project diende bovendien als educatieve kans, waarbij leerlingen werden geïnformeerd over hernieuwbare energie en de voordelen van biomassa.

5. De middelbare school die bespaarde door LED-verlichting en slimme verlichtingssystemen

In het Verenigd Koninkrijk gebruikte een middelbare school een Europese aanbesteding om alle traditionele verlichting in het gebouw te vervangen door LED-lampen en slimme verlichtingssystemen. De nieuwe verlichting kan automatisch worden aangepast aan het natuurlijke licht in de lokalen en schakelt zichzelf uit wanneer een ruimte leeg is. Hierdoor heeft de school haar energieverbruik voor verlichting met meer dan 60% weten te verminderen.

Wat maakte dit project succesvol?
Het succes van dit project kwam voort uit de focus op energie-efficiëntie. Door de aanbesteding zo op te stellen dat de school alleen energiezuinige oplossingen accepteerde, konden ze leveranciers selecteren die ervaring hadden met LED-verlichting en slimme systemen. Dit leidde niet alleen tot een aanzienlijke besparing op energiekosten, maar zorgde ook voor een comfortabelere leeromgeving voor de leerlingen.

Conclusie

Deze succesverhalen laten zien dat Europese aanbestedingen scholen waardevolle mogelijkheden bieden om hun energiekosten te verlagen en tegelijkertijd duurzamer te worden. Of het nu gaat om zonne-energie, hybride verwarmingssystemen, biomassa, of energiezuinige verlichting, elk project biedt unieke voordelen voor zowel de school als het milieu. Door strategisch gebruik te maken van Europese aanbestedingen en duidelijke doelen te stellen, kunnen scholen oplossingen kiezen die passen bij hun behoeften en bijdragen aan een duurzame toekomst. Met de juiste aanpak kunnen scholen niet alleen hun energiekosten verlagen, maar ook hun ecologische voetafdruk verkleinen en een positief voorbeeld stellen voor hun leerlingen en de bredere gemeenschap.