Hoe Europese aanbestedingsregels veranderen voor duurzame energiediensten in het onderwijs

Europese aanbestedingsregels zijn voortdurend in ontwikkeling, en scholen die hun energieverbruik willen verduurzamen, krijgen te maken met veranderingen in deze regels. De Europese Unie legt steeds meer nadruk op duurzaamheid en energie-efficiëntie, en deze focus wordt ook zichtbaar in de richtlijnen voor openbare aanbestedingen. In dit blog bekijken we de belangrijkste veranderingen in de Europese aanbestedingsregels en wat dit betekent voor scholen die hun energievoorziening willen verduurzamen.

Waarom veranderen de regels?

De EU wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn, en de publieke sector speelt een cruciale rol in het bereiken van dit doel. Scholen zijn hierbij belangrijke partners, omdat zij niet alleen energie kunnen besparen, maar ook een voorbeeldfunctie hebben voor hun leerlingen en de gemeenschap. Door Europese aanbestedingen aan te passen, moedigt de EU scholen aan om meer duurzame keuzes te maken bij het inkopen van energiediensten.

1. Meer nadruk op duurzaamheid in selectiecriteria

De Europese regels voor aanbestedingen leggen steeds meer nadruk op duurzaamheidscriteria. Dit betekent dat scholen bij het selecteren van een energieleverancier of dienstverlener moeten letten op factoren zoals energie-efficiëntie, gebruik van hernieuwbare energiebronnen en de ecologische voetafdruk van de leverancier. Deze duurzame selectiecriteria zorgen ervoor dat niet alleen de laagste prijs telt, maar ook de bijdrage van de leverancier aan milieudoelstellingen.

Wat betekent dit voor scholen?
Scholen moeten bij het opstellen van hun aanbestedingsdocumenten specificeren welke duurzame oplossingen ze zoeken, bijvoorbeeld leveranciers die groene stroom leveren of werken met energiezuinige technologieën. Het opnemen van deze duurzaamheidscriteria helpt scholen om partners te vinden die passen bij hun milieudoelen en draagt bij aan een lagere CO2-uitstoot.

2. Langere contracten voor duurzame projecten

Een andere belangrijke verandering in de aanbestedingsregels is de mogelijkheid om langere contracten af te sluiten voor duurzame energieprojecten. Traditioneel gezien worden aanbestedingscontracten vaak voor een korte periode afgesloten, maar bij duurzame investeringen, zoals zonnepanelen of geothermische systemen, kan een langere looptijd nodig zijn om de kosten terug te verdienen. De EU moedigt daarom langere contracten aan voor energieprojecten die bijdragen aan klimaatneutraliteit.

Wat betekent dit voor scholen?
Scholen hebben nu de mogelijkheid om langdurige contracten aan te gaan met leveranciers voor duurzame energiediensten. Dit kan helpen om initiële investeringen te spreiden en lagere jaarlijkse kosten te realiseren. Door bijvoorbeeld een 10-jarig contract af te sluiten voor zonne-energie, kunnen scholen profiteren van stabiele, duurzame energievoorziening zonder dat de kosten in één keer hoog oplopen.

3. Innovatiegericht inkopen

De EU stimuleert innovatiegericht inkopen om te zorgen dat nieuwe technologieën en energieoplossingen hun weg vinden naar de publieke sector. Dit betekent dat scholen meer ruimte krijgen om innovatieve oplossingen aan te vragen in hun aanbestedingen, zoals slimme energiemanagementsystemen, batterijopslagsystemen en andere technologieën die energieverbruik en -kosten optimaliseren.

Wat betekent dit voor scholen?
Scholen kunnen hun aanbestedingen zodanig inrichten dat innovatieve oplossingen en technologieën prioriteit krijgen. Door bijvoorbeeld energieleveranciers uit te dagen om innovatieve diensten aan te bieden, kunnen scholen profiteren van nieuwe technologieën die hun energieverbruik en kosten verlagen. Dit kan vooral voordelig zijn voor scholen die een sterke focus hebben op duurzaamheid en kostenbesparing.

4. Transparantie in de CO2-voetafdruk van leveranciers

In het kader van duurzaamheid moeten leveranciers steeds vaker transparant zijn over hun CO2-uitstoot en hun bijdrage aan milieudoelen. Dit betekent dat scholen nu inzicht kunnen vragen in de ecologische impact van hun potentiële partners en dit mee kunnen wegen in hun aanbestedingsproces. Leveranciers die actief werken aan het verkleinen van hun CO2-voetafdruk worden vaak positief beoordeeld, omdat ze bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de school.

Wat betekent dit voor scholen?
Bij het kiezen van een leverancier kunnen scholen meer eisen stellen aan de rapportage van de CO2-uitstoot en duurzaamheidsprestaties van de aanbieder. Dit helpt scholen om bewust te kiezen voor leveranciers die passen bij hun duurzaamheidsvisie en die daadwerkelijk bijdragen aan het terugdringen van de klimaatimpact.

5. Stimulansen voor groene energie en circulaire economie

De nieuwe regels richten zich niet alleen op hernieuwbare energie, maar ook op principes van de circulaire economie. Scholen worden aangemoedigd om in hun aanbestedingen te kijken naar oplossingen die bijdragen aan het verminderen van afval, het hergebruiken van materialen en het optimaliseren van de levenscyclus van producten en technologieën. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat scholen kiezen voor energiediensten die recyclebare materialen gebruiken of oplossingen aanbieden voor duurzaam onderhoud en vervanging van apparatuur.

Wat betekent dit voor scholen?
Scholen kunnen leveranciers selecteren die duurzame materialen en diensten aanbieden, wat bijdraagt aan de circulaire economie. Door te kiezen voor leveranciers die energie-efficiënte producten aanbieden die gerepareerd of gerecycled kunnen worden, kunnen scholen hun impact op het milieu verder verkleinen.

Hoe kunnen scholen zich voorbereiden op deze veranderingen?

  1. Maak een duurzaamheidsplan: Scholen kunnen beginnen door een duurzaamheidsplan op te stellen waarin ze hun doelstellingen en prioriteiten vastleggen. Dit plan kan dienen als basis voor het opstellen van aanbestedingsdocumenten die duurzaamheidscriteria centraal stellen.
  2. Verzamel kennis en advies: Scholen kunnen baat hebben bij advies van aanbestedingsspecialisten die op de hoogte zijn van de laatste Europese regels en duurzaamheidsrichtlijnen. Ook het bijwonen van webinars of workshops kan helpen om inzicht te krijgen in hoe de nieuwe regels toe te passen.
  3. Werk samen met andere scholen: Door samen te werken kunnen scholen de kosten en administratieve lasten van aanbestedingen delen. Groepsaanbestedingen kunnen ook helpen om betere voorwaarden te bedingen en sneller duurzame oplossingen te implementeren.
  4. Gebruik beschikbare subsidies: Er zijn verschillende Europese en nationale subsidies beschikbaar voor scholen die duurzame energie willen implementeren. Door van deze financiële steun gebruik te maken, kunnen scholen de kosten van duurzame energieprojecten verlagen en sneller profiteren van de voordelen.

Conclusie

De Europese aanbestedingsregels worden aangepast om duurzame keuzes te bevorderen en scholen te ondersteunen bij hun energiebeheer. Door gebruik te maken van deze veranderingen kunnen scholen niet alleen hun energiekosten verlagen, maar ook een belangrijke bijdrage leveren aan klimaatdoelstellingen. Het is belangrijk voor scholen om zich aan te passen aan deze nieuwe regels en samen te werken met leveranciers die duurzame oplossingen bieden, zodat ze optimaal profiteren van de voordelen van duurzame energie en milieubewuste keuzes.